У гістарычнай прасторы Баркалабава з самага яе заснавання важнае месца займаюць пытанні пісьменства і адукацыі

На паўночнай ускраіне Быхаўшчыны, кіламетраў за дзесяць ад г. Быхава, над дняпроўскай кручай размясціўся аграгарадок Баркалабава, над якім зіхацяць пазалотай купалы адраджаемых вясковай і манастырскай цэркваў. Яны, разам з высачэзнай званіцай, імкнуцца у неба, яднаюць нас с Богам. Сюды, на паклон цудатворнаму абразу Баркалабаўскай Божай Маці, едуць і ідуць, а раз у год — Хрэсным ходам (24 ліпеня) праваслаўныя вернікі, былыя і цяперашнія католікі з Быхаўшчыны, Бабруйска, Магілёва, з усёй Беларусі.

У гістарычнай прасторы вёскі Баркалабава з самага яе заснавання важнае месца займаюць пытанні пісьменства і адукацыі. Баркалабава становіцца не толькі праваслаўным цэнтрам ва Ўсходняй Беларусі, а і культурным – гэта адна з крыніц беларускага пісьменства, ідэі якога аказвалі моцны ўплыў на славянскія братнія народы – рускі і украінскі.

З першых дзён заснавання вёскі старажытны летапісец вядзець запісы падзей, якія ахопліваюць 1545-1608 гады. “Баркулабаўскі летапіс” выгадна адрозніваецца ад падобных летапісаў таго часу. Сам аўтар блізка стаяў да народа, добра ведаў яго ўмовы жыцця, усе падзеі ацэньваў з пазіцыі простага працаўніка. Мова яго запісаў вылучаецца чысцінёю народнай гаворкі.

Гэты твор адносіцца да гістарычна-мемуарнай літаратуры, з’яўляецца цікавай і яркай старонкай у развіцці беларускага старажытнага пісьменства. Зроблены значны крок наперад у параўнанні з помнікамі царкоўна-рэлігійнай пісьменнасці. Летапісец стаіць у баку ад царкоўнага жыцця, усе падзеі і здарэнні прасякнуты свецкімі матывамі, падаюцца з жыццёвых, рэалістычных пазіцый.

Вёска Баркалабава славіцца багаццем сваёй гісторыі, вядомай з «Баркулабаўскага летапісу» – крыніцы ведаў аб мясцовых людзях, аб падзеях у ВКЛ і Рэчы Паспалітай.

Далейшы этап развіцця беларускага пісьменства і адукацыі ў краі звязаны з прабываннем у Баркалабава вучоных-філолагаў, лепшых настаўнікаў Беларусі, — Лаўрэнція Зізанія, Мялеція Сматрыцкага, надоўга звязаўшага свой лёс з сям’ёй князя       Б. Саламярэцкага. Князь Б. Саламярэцкі ператварыў Баркалабава ў культурны і духоўны цэнтр у Прыдняпроўскім краі. Ён забяспечыў высокі ўзровень адукацыі і станаўленне маладога беларускага пісьменства, уздым духоўнасці народа.

Мялецій Сматрыцкі – вучоны-філолаг, педагог і грамадскі дзеяч, доўга жыў у в. Баркалабава,  стаяў у вытоках беларускага пісьменства.

Мялецій Сматрыцкі

«Азбука» і «Грамматика» Л. Зізанія і «Грамматика» Сматрыцкага пакінулі глыбокі след у гісторыі вучэбных кніг, напісаны для братніх славянскіх – беларускага, рускага і ўкраінскага народаў і знайшлі сваіх паслядоўнікаў у Беларусі, ва Украіне і ў Расіі. «Грамматика» М. Сматрыцкага выдадзена ў 1619 г. (магчыма напісана ў в. Баркалабава) і стала лепшай кнігай па мове ў славянскім свеце аж да «Российской грамматики» Ламаносава (1755 г.). Яна аказала выключны уплыў на замацаванне норм царкоўна-славянскай мовы і замацаванне яе як літаратурнай мовы славянскіх народаў ва ўмовах польскага панавання.

Як вучоны-філолаг, педагог і грамадскі дзеяч, Мялецій Сматрыцкі пакінуў пасля сябе вялізную навуковую спадчыну, унёс неацэнны ўклад у беларускую пісьменнасць, падняў на новы ўзровень культуру і асвету на Беларусі, у тым ліку і ў Баркалабава.

Я мяркую, што ён заслужыў мемарыяльную дошку на будынку школы у в. Баркалабава, дзе доўга жыў, працаваў і адстаяў беларускасць у Прыдняпроўскім краі «ва ўмовах жорсткай барацьбы супраць паланізацыі, супраць спроб разбурыць і знішчыць усялякія парасткі нацыянальнай культуры, народнай асветы». («Нарысы гісторыі народнай асветы і педагагічнай думкі ў Беларусі» Мн. «Н.А.» 1968, ст.76).
Значны ўздым духоўнасці народа і народнай асветы звязаны з асобай Б. Статкевіча, мужа Алёны Саламярэцкай, выдатнага праваслаўнага дзеяча сярэднявечча. Ён заснаваў і пабудаваў у 1641-1648 гг. Баркалабаўскі Свята-Узнясенскі жаночы манастыр – славутасць Баркалабаўскага краю. Усё зробленае і пабудаванае ім доўга пералічваць. Адзначым толькі, што многія манастыры, цэрквы і праваслаўныя брацтвы атрымлівалі ад яго дапамогу. Яго ведаюць і ва Украіне як вялікага асветніка, аднаго са стваральнікаў Кіева-Магілянскай акадэміі, дзе маглі атрымаць і атрымлівалі вышэйшую адукацыю і беларусы. Пры кожным манастыры, царкве ці праваслаўным брацтве працавала школа. Настаўнікамі выступалі святары, манахі і манашкі. У кожным з іх існавала свая сістэма пісьменства: стварэнне бібліятэк, перапісванне рэдкіх кніг, вядзенне дзённікаў і г.д.

У Баркалабаўскім жаночым манастыры школа існавала з 17 ст. Ужо параўнальна ў блізкі нам час — у 1884 г., пры Баркалабаўскім манастыры працавала школа, у якой навучалася 20 дзяўчынак. Кніга «Памяць. Быхаўскі раён» называе яе царкоўна-прыходскай. А гэта быў цяжэйшы час для манастыра, прыпісанага к Буйніцкаму жаночаму манастыру, а ў Баркалабаўскім засталося ўсяго 12 манашак і 18 паслушніц. Ім прыходзілася пасля адводу ад манастыра Дняпра адбудоўваць, згарэўшую ад удару маланкі ў 1882 г. Саборную царкву і ў цяжэйшы час для манастыра нямала ўвагі аддаваць адукацыі народа.

Манастырская царкоўна-прыходская школа давала сваім выхаванцам незвычайна высокі ўзровень адукаванасці і агульнага развіцця. Па ўспамінах майго бацькі, ён скончыў чатырохгадовую манастырскую школу за два гады, меў каліграфічны почырк, усебаковае развіццё. Да ягопараіцца прыходзіла ўся вёска. Будучы ў Чырвонай Арміі, бацька быў штабным работнікам. Яго здольнасці былі заўважаны. Працуючы сакратаром Баркалабаўскага сельвыканкама у гады калектывізацыі, не дапусціў ні аднаго раскулачвання.

Святар Баркалабаўскага жаночага манастыра Ф. Жудро называе другую дату адкрыцця царкоўна-прыходскай школы ў манастыры – 1886 год і называе першых настаўніц у ёй — Ефрасінню Піатух і Алену Шчэрба. Несупадзенне дат – адна з таямніц Баркалабаўскай гісторыі.

Аналагічна ёсць звесткі, што ў самой вёсцы Баркалабава пры царкве пачаліся заняткі 2 (15) кастрычніка 1898г. Навучаліся 8 хлопчыкаў, а дзяўчынак не вучылі. Настаўнікам быў псаломшчык Максім Каманскі, заняткі праводзіў бясплатна.

У самой в. Баркалабава царкоўна-прыходская школа адкрыта ў 1904 годзе., для якой было пабудавана святаром Сас-Аляшкевічам новае памяшканне разам з памяшканнем мураванай царквы, замест драўлянай. Заняткі праводзілі настаўніца Жудро Варвара і святар Сас-Аляшкевіч.

У в. Баркалабава школа адкрыта параўнальна позна. Гэта патрэбна аднесці да незацікаўленнасці ўладароў вёскі з 1685 года — католікаў Сапегаў, Агінскіх і іншых да развіцця асветы для праваслаўных. Святар Жудро Ф. у сваёй кнізе «Баркалабаўскі Свята-Узнясенскі жаночы манастыр» (1906 г.) адводзіць прыцясненням католікаў цэлы раздзел «Злоключения монастыря». Праваслаўны манастыр ішоў да развалу і загінуў бы, калі б сарочынскія дваране Радкевічы не выратавалі яго, дабіўшыся ў 1901 годзе самастойнасці Баркалабаўскага жаночага манастыра. Гэтым яны ўнеслі вялізны ўклад у пад’ём духоўнасці і асветы народа.

Магутны бастыён праваслаўя прадаўжаў стаяць на памежжы Усходняй Беларусі і стрымліваць наступ каталіцтва. Баркалабава размяшчалася на граніцы паміж дзвюмя краінамі – Беларуссю праваслаўнай, захаваўшай беларускасць і Беларуссю, падуладнай апалячаным беларускім магнатам, верна служыўшым Рэчы Паспалітай і ВКЛ. Гэты вывад пацвярджае беларускі гісторык і краязнаўца пачатку 19 ст., відавочнік таго часу, Максім Восіпавіч Без-Карніловіч. Ён «аўтар прац па гісторыі Беларусі, якую абмяжоўваў Віцебскай і Магілеўскай губернямі, астатнія беларускія землі называў Літвой» («Звязда», 10.10.2012г. «Даты. Падзеі. Людзі.»).

Баркалабава ў гісторыі, адстаяўшай праваслаўе і беларускасць, патрэбна дадаць: Баркалабава было крыніцай ведаў, выцякаўшых з Баркалабаўскага летапісу, дзейнасці выдатных навукоўцаў і асветнікаў, кожны з якіх зрабіў свой непаўторны ўнёсак у развіццё беларускай пісьменнасці. Тут вытокі магутнага струменя беларускага пісьменства.

Віктар Куляшоў,
краязнаўца, в. Залахвенне.

Последние новости

ГЛАВНОЕ

Министр ЖКХ рассказал, когда в 2024 г. ждать роста тарифов на услуги

23 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

26 апреля ГАИ района проводит Единый день безопасности дорожного движения под девизом «Открой сезон без нарушений!»

23 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

В Беларуси площадь загрязнения цезием-137 уменьшилась почти вдвое в сравнении с 1986 годом

23 апреля 2024
ОБЩЕСТВО

Кто они, делегаты Всебелорусского народного собрания?

23 апреля 2024
ПРЕЗИДЕНТ

Лукашенко подписал закон по вопросам предпринимательской деятельности

23 апреля 2024
В МИРЕ

ООН: смертность из-за жары в Европе за 20 лет выросла на 30%

22 апреля 2024
ПРЕЗИДЕНТ

Новое руководство в министерствах и местная вертикаль. Лукашенко рассмотрел кадровые вопросы

22 апреля 2024
ПРЕЗИДЕНТ

Лукашенко: Беларусь настроена решительно наращивать товарооборот с Архангельской областью

22 апреля 2024
НА СТРАЖЕ ЗАКОНА

545 нарушений ПДД выявили за выходные в Могилёвской области

22 апреля 2024
КАЛЕЙДОСКОП

Погода на неделю: ночные заморозки, порывистый ветер и кратковременные осадки

22 апреля 2024

Архивы

Рекомендуем

ГЛАВНОЕ

В Быхове горел дом

12 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Машинный парк сельсоветов Быховского района пополнен четырьмя новыми автомобилями

10 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Быховчане по собственной инициативе благоустроили гражданское кладбище

17 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

В хозяйствах Быховского района полным ходом идет посевная

15 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

На Быховщине прошел районный конкурс знаменных групп «Равнение на знамена». ФОТО

12 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Переносы рабочих дней на 2024 год: как будем отдыхать и отрабатывать в мае

19 апреля 2024
АКТУАЛЬНО

Прямую телефонную линию проведет 20 апреля заместитель председателя Быховского райисполкома Александр Желобкевич

19 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Быховчане принимают участие в Международном форуме «Традиционная культура как стратегический ресурс устойчивого развития общества»

18 апреля 2024