Дзень Пачатку, альбо Калі Скарына выдаў першую кнігу?

Дзень свята беларускага і ўсходнеславянскага кнігадрукавання, пачатага Георгіем Скарынам (доктарам Францыскам) «У старомъ Мεстε Празъскомъ Лта По нарожεнию Г[о]с[по]да їс[уса] Хр[и]ста Сына Божи, Изъ прεчисты Дεвици матεри божи Мари Тысεщъного Птъсотого И сεдъмаго на дεсεтъ М[ε]с[ε]ца Сεп]тεври дн Дεстого » або 23 верасня (10-га — па старым стылі).

1379972300811_1

Гэта была кніга «Святога Íава» аб пакутах і выратаванні легендарнага персанажа. Яна як гімн унутранаму пазнанню Бога і пахвала прамудрасці Божай была выбрана Скарынам з кананічнага шэрагу кніг Бібліі з-за глыбокага рэлігійна-філасофскага зместу, які сфарміраваўся яшчэ ў дабіблейскія патрыярхальныя часы. Пра гэта сведчыць той факт, што персанажы Íаў і яго сябры (на гравюры злева направа Софар-Софаръ Нааманитъскый, Вілдад-Валъдафъ Сухемъскый і Еліфаз-Елифасъ Θεманитъскый) карыстаюцца словамі «Бог» і «Усемагутны», у той час як аўтар запісанага ці то ў часы Майсея, ці то Саламона кананічнага тэксту, карыстаецца іменем «Яхве». Гаспод выпрабоўвае веру Íава, і «Дияволъ з допущεния Божия погубил всε имεниε εго • И чада εго » Сябры і жонка шматпакутнага Íава заклікаюць яго спраўдзіць прадказанні Сатаны, што ён служыць Богу выключна дзеля свайго дабрабыту і нарэшце пазбавіцца пакут (у сюжэце гравюры Д’ябал бічуе пакутніка). «Пахулі Бога і памры (Іаў 2, 9), — заклікае яна. — Ён прыбярэ цябе і скончацца твае мучэнні». Аднак змест кнігі не ў асэнсаванні іх праведнікам, а ў глыбокім даследаванні духоўнага развіцця чалавека на шляху Богапазнання — магістральнай тэмы Скарынавага асветніцтва: «Перацярпеўшы да канца — выратуецца».

На некаторых экзэмплярах гэтай і другіх ранніх кніг ёсць інтэрпаляцыі ад рукі аб удзеле ў іх выданні Багдана Вонкава: «А накладомъ Богдановымъ Онковымъ зъ Вилεнского мста», — і з некаторымі дабаўленнямі ў пазнейшай рэдакцыі, у тым ліку і на «Псалтыры»: «А то с стало накладомъ Богдана Онкова [сына] радци м[ε]ста Вилεнского».

Як цьмянае ўсведамленне часу з’яўлення яе ў корпусе «Пісанняў», так і дата выдання Скарынам яе перакладу, не асэнсоўваецца карэктна.

«Все врут календари» — сакраментальная фраза Фамусава з камедыі А.С.Грыбаедава «Гора ад розуму», прыдатная для нашай тэмы менавіта таму, што апісвае заблытанае становішча з датаваннем першадрукаў Скарыны́ акадэмічным досціпам, які лічыў і лічыць, што першым выдаваўся «Псалтыр» 6 жніўня 1517 года, а не «Íаў» 10 верасня 1517 года. Гісторыкі кан’юнктурна папраўляюць храналогію падзей дзеля таго, каб паказаць Скарынаву «прагрэсіўнасць» і заходнееўрапейскую арыентаванасць на навуку. Каляндар выхаду яго палеатыпаў трактуецца такім чынам, што кнігі, выдадзеныя з верасня ўключна па снежань кожнага года паводле вераснёвага стылю года (ад верасня да жніўня) памылкова ставяцца не паперадзе, а пасля астатніх, надрукаваных у тым жа годзе. Адбываецца гэта з-за таго, што яны штучна пераносяцца з вераснёвага ў студзеньскі стыль календара (ад студзеня па снежань). Так, кнігі верасня, замест таго, каб узначальваць ліст выданняў года, выпіхваюцца ў канец яго. І яшчэ адна асаблівасць: калі суаднесці дату 10 верасня 1517 вераснёвага стылю года з студзеньскім стылем календара, то яна будзе адпавядаць яшчэ не закончанаму 1516 году.

У энцыклапедычным артыкуле «Каляндар» значыцца: «Скарына выкарыстоўваў два календарныя стылі. У пражскіх выданнях ён ужываў студзеньскі стыль (год пачынаўся з 1 студзеня)…» Калі б гэта было так, то аўтар не папаў у халепу з датаваннем апошніх пражскіх выданняў, даказваючы, што Скарына́ ў 1519 годзе пасля кнігі «Суддзяў» (15 снежня 1519) не мог выдаць кнігі «Другі закон», «Плач Ераміі», якія чамусьці падаюцца за недатаваныя. (Даведка: кніга «Другі закон» надрукавана «По воплощении Слова Божия … Лтъ Тысеща Птьсотъ И Девтого на десеть (1519 г. — У.А.)», а кніга «Плач Ераміі» надрукавана «Лта Хр[и]ст[о]ва тысеща Пть сотъ и θі» (таксама 1519 г. — У.А.).) Далей «паслядоўны» аўтар робіць смехатворнае «адкрыццё», што яны і «большасць… недатаваных выданняў была надрукавана ў 1520 г.» а не ў вераснёвы год з 15.04.1519 да 31.12.1519. Рэдактары не пярэчаць лухце ў БелЭН, ЭГБ і БЭ (дзе палеатыпы выдаюцца за інкунабулы, адмысловы кніжны тэрмін «аргумент» за «калафон»).

У кан’юнктурным трактаванні факта выдання «Псалтыра» ў жніўні месяцы некаторыя даследчыкі імкнуцца прасачыць педагагічную мэтазгоднасць. Спрычынілася памылковае ўяўленне аб быццам бы пачатку «навучальнага года» з 1 верасня, а не так, як было, г.зн. 1 лістапада на дзень святых бяссрэбранікаў Касмы (Козьмы) і Даміяна (Демьяна) (Кузьмы і Дзям’яна), калі сапраўдны пачыналася навучанне ў царкоўных школах пасля цыкла сельскагаспадарчых работ. Інерцыя мыслення натхніла на ідэалагему аб тым, што паколькі «ўсходнеславянскія народы з даўніх часоў выкарыстоўвалі «Псалтыр» як кнігу для навучання грамаце» (а чаму не ўсе хрысціяне?), то і Скарына́ «падмітусіўся» перад вераснем, каб даць дзеткам гэтую кнігу акурат да пачатку навучальнага года.

Няправільна, дарэчы, інфармуецца, быццам Скарынаў пераклад «Псалтыра» змяшчае 150 псалмоў, што характэрна для Заходняга канона. У Скарыны́ ёсць у згодзе з Усходнім канонам 151 псалм, апошні з якіх — «псалмом… вън числа» перакладзены з грэчаскай мовы. Яго «Псалтыр» следаванная або «Псалтыр» з паследаваннем ёсць перш за ўсё богаслужэбная кніга, якую складаюць 151 псалом, і паздзеленая на дваццаць кафізмаў, з указаннем трапароў і малітваў, што чытаюцца пасля кафізмаў; у канцы могуць змяшчацца часаслоў і месяцаслоў.

Суаднясенне дат выхаду кніг Скарыны́ з календаром эпохі звязана з інфармацыяй аб невядомых зараз, але пэўна выдадзеных палеатыпах, што істотна мяняе ўсталяваныя погляды аб іх колькасці і чарговасці з’яўлення. Сістэма канкардансу ў выданнях, дзе ўпамінаюцца параўнанні з тэкстамі кніг, якія нам яшчэ не вядомы (напрыклад, евангеллі ад «Матεея», «Марко», «Луки», «Іоана», «Апокалїпсїсъ», малых прарокаў і некананічныя «Исусъ Сираховъ» і інш.), неяк жа сведчыць, што яны былі падрыхтаваны і выдадзены, бо інакш навошта было б спасылацца на іх у канкардансах «Бівлии Рускай», задуманай як адзіны звод.

Замест энцыклапедычнай распрацоўкі храналагічнай тэматыкі, прынцыповай для разумення той альбо іншай з’явы, прыклады артыкулаў з Энцыклапедыі гісторыі Беларусі (ЭГБ) прыблізныя. Так, няма артыкулаў «Індыкт», «Індыктыён», «Календар», «Летазлічэнне», «Пасхалія», «Хронас», «Хроніка». Замест іх падаюцца артыкулы «Календары́», «Хро́нікі» ці «Хро́ніка ВКЛ» або нават «Хро́ніка ўсяго́ све́ту» з інфармацыяй не аб навуцы асэнсавання і вылічэння часу, а аб жанры выданняў, і пішуцца не прафесійнымі гісторыкамі, а філолагамі. Ці атрымае чытач уяўленне аб гэтых катэгорыях храналогіі, падкрэслім, прынцыповых для ЭГБ? Наша алюзія прызвана паказаць, што і ў скарыназнаўстве спрэс падобная палеатыўнасць і недакладнасць.

Правільнае разуменне праблемы календара, якога прытрымліваўся Скарына́, выясняе не толькі пытанне аб пачатку і чарзе яго выданняў. Прымаючы вераснёвы стыль за праяўленне «славяна-праваслаўной адасобленасці», некаторыя вучоныя рупяцца «адмазаць» доктара навук ад такога рэлікту і таму дату першага выдання — кнігі Святога Іава 10 верасня 1517 г. па вераснёвым стылі ставяць пасля выдання «Псалтыра» 6 жніўня 1517 г.

Але ж тады і Канцылярыю Вялікага Княства Літоўскага, Рускага і Жамойцкага, і парыжскую Сарбону трэба папракнуць у рэтраградстве, бо яны, як і палова Еўропы, пачыналі новы год, адлік 15-гадовага Індыкту, а таксама цыкл індыктаў у Індыктыёне — з верасня. А дарэчы, прывязка падзей да календара паводле «прагрэсіўнага прынцыпу» спрычынілася да таго, што факт нараджэння будучага Народнага паэта ў перыяд летняга сонцастаяння, якое яго дзяды Іван і Ануфрый святкавалі на Купалу ў чэрвені, перанеслі на 7 ліпеня…

Такім чынам, тым, хто жыве паводле студзеньскага стылю, а мы зараз так і жывём, трэба пачатак Скарынавага кнігадрукаваньня адзначаць 23 (10-га паводле ст.ст.) верасня, які пачынала «Книга си, С[вя]т[о]го Иова • С помощию бога въ троици единаго • Повлением Працею И Выкладомъ • Изъбранъного Мужа в лкаръскыхъ наукахъ Докътора Франъциска, Скоринина сына с Полоцъка».

Уладзімір АГІЕВІЧ, кандыдат філасофскіх навук

zviazda.by

Последние новости

ПРЕЗИДЕНТ

Выступление Лукашенко перед делегатами ВНС – полная версия

24 апреля 2024
ПРЕЗИДЕНТ

“Очень важно сейчас не разрушить наше единство”. Первые слова Лукашенко в должности председателя ВНС

24 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Лукашенко избран председателем Всебелорусского народного собрания

24 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Лукашенко на ВНС: мы должны быть сильными, время выбрало нас

24 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Лукашенко: если не хотим сидеть в окопах, должны работать, в Год качества – сделать невозможное

24 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Лукашенко о достижениях суверенной Беларуси: мы никогда еще так хорошо не жили, как сейчас

24 апреля 2024
ПРЕЗИДЕНТ

Лукашенко: чтобы сохранить статус сильной нации, белорусам надо становиться еще сильнее

24 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Лукашенко: Беларусь и Россия – образец союза суверенных народов

24 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Лукашенко: попытки раздавить русских и белорусов мотивировали нас на восстановление былой мощи

24 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Лукашенко: народ Беларуси знает, что значит быть сильным во имя мира

24 апреля 2024

Архивы

Рекомендуем

ГЛАВНОЕ

В Быхове горел дом

12 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Быховчане по собственной инициативе благоустроили гражданское кладбище

17 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

В хозяйствах Быховского района полным ходом идет посевная

15 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

На Быховщине прошел районный конкурс знаменных групп «Равнение на знамена». ФОТО

12 апреля 2024
ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ

Переносы рабочих дней на 2024 год: как будем отдыхать и отрабатывать в мае

19 апреля 2024
АКТУАЛЬНО

Прямую телефонную линию проведет 20 апреля заместитель председателя Быховского райисполкома Александр Желобкевич

19 апреля 2024
ГЛАВНОЕ

Быховчане принимают участие в Международном форуме «Традиционная культура как стратегический ресурс устойчивого развития общества»

18 апреля 2024
АКТУАЛЬНО

13 апреля прямую телефонную линию проведет заместитель председателя Быховского райисполкома Виктор Агнетов

12 апреля 2024